Megatrendy w otoczeniu organizacji

Ostatnio wielkiego znaczenia nabiera stara już dość idea globalnej wioski i koncepcja megatrendów (sfromułowana przez Johna Neisbitta), czyli trwałych i fundamentalnych zmian na skalę światową związanych z procesami demograficz­nymi i kulturowymi, reorganizacją operacji biznesu i niekontrolowanymi wpływami zewnętrznymi. Megatrendy zawsze były obecne w historii cywilizacji; teraz różni;} się jednak szybkością zachodzenia globalnych zmian.

Pytania, jakie się w związku z tym rodzą, dotyczą relacji między globalnymi trendami a funkcjonowaniem lokalnych przedsiębiorstw, organizacji i instytucji. Przyjrzyjmy się głównym cechom niektórych z takich ważniejszych megatrendów.

1.Zmiany struktury demograficznej i stylów życia

Zasadnicze cechy tego trendu:

  • wzrost liczby ludności,
  • zmiana struktury płci w krajach wysokorozwiniętych, zjawisko pełzania wyżów demograficznych,
  • zmiana kształtu piramid populacyjnych,
  • starzejące się społeczeństwo: inwazja siwego wigoru.

Społeczeństwa wkraczają w wiek średni. Generacja lat sześćdziesiątych powtarzająca Hope I die before I get old znalazła nowy refren: „Życie zaczyna się po czterdziestce, pięćdziesiątce, sześćdziesiątce”. Do roku 2010 w krajach rozwiniętych będzie ponad 8% więcej pięćdziesięciolatków, a prawie 20% mniej osób w wieku 15-24. Do 2020 r. większość obywateli krajów zachodnich będzie miało ponad 50 lat. Po raz pierwszy w historii cywilizacji społeczeństwa te będą więc raczej starsze niż młodsze. Ludzie są wprawdzie starsi, ale zdrowsi, aktywniejsi i bardziej zadowoleni z życia (wynik postępu medycyny i zdrowszego odżywiania). Prawie połowa z kilku tysięcy biegaczy biorących udział w słynnym corocznym Boston Maraton ma ponad 40 lat. Jeszcze dwa pokolenia wstecz był to wiek zbyt poważny nawet na trucht. Mówi się w związku z tym o powstaniu „nowej większości konsumenckiej“ – klientów w wieku 44-65 lat (o 45% liczniejszej niż dotychczasowa najatrakcyjniejsza dla marketingowców grupa docelowa 18-43-latków), o przewidywanym wzroście o 60% do roku 2010.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *