
Planowanie w przedsiębiorstwie – cz.1
Proces przygotowania i wdrożenia biznesplanu można podzielić na poszczególne fazy:
- identyfikacja problemu, który wymaga podjęcia działania,
- diagnoza sytuacji (ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa),
- zaprojektowanie niezbędnych działań,
- przygotowanie planu działania,
- wdrożenie planu,
- kontrola wykonania założeń planu.
1. Identyfikacja problemu
Podstawowym celem, stawianym autorom biznesplanów, jest zwykle zaplanowanie bardziej efektywnych, racjonalnych i skuteczniejszych niż dotychczas działań. Różny może być jednak sposób wykorzystywania gotowego planu. Plan działania może przecież służyć np. jako środek komunikacji, ułatwiający prezentację i zrozumienie projektowanego przedsięwzięcia lub stanowić narzędzie służące do bardzo złożonych analiz przedsiębiorstwa (swego rodzaju laboratorium badawcze). W zależności od funkcji, jakie ma spełniać biznesplan, sensowne może być użycie mniej lub bardziej szczegółowego planu. Niestety, w badaniach ekonomicznych trudno jest stworzyć obiektywną miarę niezbędnej dokładności, jaką np. w fizyce stanowi dokładność urządzeń pomiarowych. Właściwe określenie celów budowy planu przedsięwzięcia i funkcji jakie ma on spełniać jest więc jednym z krytycznych punktów w procesie jego konstrukcji. Rozstrzyga ono bowiem m.in. o stopniu szczegółowości informacji niezbędnych do jego przygotowania.